Loading...
logo spoločnosti EKOSERVIS s.r.o.
Loading...

SKKI TRIKKE A ZDRAVIE

DIAGNÓZA: LYŽOVANIE A ZIMNÉ ŠPORTY

POKIAĽ MÁŠ DIAGNÓZU „LYŽOVANIE“ A UŽ ŤA LYŽOVANIE Z NEJAKĚHO DÔVODU BOLÍ, PREČÍTAJ SI PROSÍM TOTO:


VÄZY KOLENA PRI JAZDE NA SKKI TRIKKE


Mechanizmus pohybu: Na SKKI TRIKKE sa jazdí bez lyžiarok a bez viazania. Stačia zimné turistické topánky. Lyžiar stojí voľne na platformách SKKI TRIKKU. Nie je viazanie, nie je teda pevné spojenie nohy s lyžou. Nedochádza tak počas jazdy ku rotácii nohy v kolene a tým aj naťahovaniu šliach kolena a úponov všetkých svalov, ktoré končia pri kolene. Vďaka konštrukcii SKKI TRIKKU, koleno sa pohybuje len v smere hore – dole, nikdy nie do strán.
Zohnutie kolena je závislé od strmosti svahu po ktorom sa jazdí, čím strmší, tým sa viac zohýna. Pri čiastočne alebo úplne zohnutom kolene (pri vykonávaní oblúka je to vždy vnútorná noha), je váha na druhej nohe – vnútorné koleno je odľahčené.
Vnútorná noha v oblúku sa len ľahko dotýka špičkou topánky platformy SKKI TRIKKE a kontroluje tak pozíciu a postavenie nohy na platforme. Nie je skoro žiaden protitlak SKKI TRIKKE na nohu. Päta je zdvihnutá. Zmenou bočného uhla postavenia päty topánky na platforme, je možné eliminovať alebo znížiť individuálne bolesti kolena pri jeho zohnutí (stupeň zohnutia 100 – až po 1200 podľa strmosti terénu alebo veľkosti nejakých prekážok ).

SKKI TRIKKE LYZOVANIE BEZ BOLESTI 2017 12 08
Vonkajšia noha je v oblúku úplne vystretá. Celá váha lyžiara je na tejto vonkajšej nohe. Tým, že sa lyžiar drží riadidiel a stojí sa na platformách, ktoré sú pevné v priamom smere, otáča sa celý SKKI TRIKKE a tým aj celé telo v smere jazdy. Nemôže dôjsť k rotácii v kolene (holennej kosti so stehennou kosťou. Rotácia je eliminovaná lyžou vpredu a lyžami vzadu. U klasických zjazdových lyží je naväčší tlak a bod rotácie tela a nohy sústredené práve v kolene – noha jeden smer a telo druhý (hlavne pri zlej technike jazdy, alebo nekontrolovanej situácii). Toto pri SKKI TRIKKU nie je ani technicky možné a rotačný tlak na koleno a väzy kolena neexistuje.
Pád. V prípade narazenia do nejakej prekážky alebo pádu lyžiara na SKI TRIKKE, noha je voľná. Nehrozí z tohto dôvodu úraz kolena ako na lyžiach, kedy je lyža pripevnená k lyžiarke.
Riziko: Jediný nekontrolovateľný tlak na koleno môže byť v kolmom smere hore, pri prenášaní váhy na vonkajšiu lyžu, keď dôjde k nárazu lyže na prekážku (np. ľadová hruda). Pri tomto sa v ešte nevystretom kolene stretnú dve sily – váha tela a tlak prekážky od spodu. V prípade už vystretého kolena, je tlak prenášaný na celé telo. Eliminácia tohto rizika je v pomalšej jazde pri tvrdom alebo nerovnom povrchu, alebo čiastočná eliminácia - je možné objednať mäkšie elastomery */ - nižšie opis

ZAŤAŽENIE TELA PRI JAZDE NA SKKI TRIKKE


Mechanizmus pohybu: Jazda na SKKI TRIKKE je iná, ako na lyžiach alebo snowboarde. Zásadným rozdielom je to, že lyžiar na SKKI TRIKKE sa drží riadidel a tým je rozložená váha jazdca na nohy a ruky, inak je tiež zaťažovaný chrbát a inak tiež pracujú brušné svaly. Jazdí sa carvingovým oblúkom, vnútorná noha odľahčená, vonkajšia vystretá. Telo je tiež vystreté ťažisko má byt ako najvia nad prednou lyžou. Počas jazdy telo má minimálne tri oporné body (obe ruky a jedna noha). Lyžiar na SKKI TRIKKU tak vydrži jazdiť dlhšie ako lyžiari a snowboardisti. Je menej unavený, ale predovšetkým nie sú preťažované nohy a kolenné kĺby zvlášť, keď je ťažký sneh, neupravená zjazdovka, alebo zlá viditeľnosť. To je výhodné pre ľudí s chýbajúcou kondíciou alebo nadváhou, alebo pre ľudí ktorí sa „nesmú“ zraniť.
Kondícia. Pri jazdení na SKKI TRIKKE je lyžiar menej unavený a nemusí tak často oddychovať ako lyžiari a snowboardisti, tým najazdí viac. Zaťažované je celé telo a zvyšuje sa celková kondícia. Pri niekoľkohodinovej jazde na SKKI TRIKKE v porovnaní s lyžiarom a snowboardistom výrazne znižuje potencionálna možnosť zranenia.

126 km je rekord (rátané len jazda dolu) najazdených kilometrov pri celodennej jazde na SKKI TRIKKE od začiatku až do konca prevádzky kabínkovej lanovky. 50-ročný jazdec s priemernou kondíciou jazdil po čiernej zjazdovke. (Taliansko, Sud Tyrol, stredisko Speikboden, údolná zjazdovka dĺžka 5,5 km). Celú zjazdovku vždy jazdil na jedenkrát bez oddychu. Oddych bol v kabínkovej lanovke cestou hore. Na lyžiach alebo snowboarde je takýto výkon možný iba v prípade vysokotrénovaného jazdca s veľmi dobrou kondíciou.
Nohy sú pri jazde na SKKI TRIKKE oveľa menej zaťažené ako na lyžiach. Jazdí sa carvingovým oblúkom. V oblúku je vždy zaťažovaná vonkajšia noha, pričom sa telo opiera o riadidlá. Koleno vnútornej nohy je skrčené, odľahčené. Tri oporné body (dve ruky a minimálne jedna noha) zaručujú, že nohy sa unavia výrazne menej v porovnaní s lyžiarmi alebo snowboardistami. Každá lyža je pripevnená viazaním ku SKKI TRIKKU cez špeciálne elastomery (gumové amortizátory - tlmiče), ktoré tlmia a zachytávajú prvé rázy na nerovnostiach zjazdovky. Výrobca SKKI TRIKKE umožňuje rôznou tvrdosťou elastomerov vybrať si, či SKKI TRIKKE bude v športovejšom (tvrdšie elastomery), či „turistickejšom“ soft (mäkkšie elastormery) nastavení. Mäkké elastomery výrazne absorbujú nerovnosti a neprenášajú rázy z nerovností na Skkitrikkera, jazda je tak veľmi pohodlná a bezpečnáb a ešte viac sú chranené kľby nôh. SKKI TRIKKE pri tvrdších elastomeroch je rýchlejší, ale viac prenáša nerovnosti na telo skitrikkera.

Chrbtica: Zakladná pozícia lyžiara na SKKI TRIKKE je vždy vystreté telo. Vystrčený zadok (základná chyba začiatočníkov) znižuje možnosť ovládania SKKI TRIKKU. Každý sa veľmi rýchlo naučí uvedomeniť si pozíciu tela na SKKI TRIKKU, čím sa dosiahne rovná chrbtica. Vystretá chrbtica nevytvára tlak na jednotlivé stavce. Elastomery SKKI TRIKKU absorbujú časť energie spôsobenú nerovnosťami zjazdovky. SKKI TRIKKE v pozdĺžnej osi je pevný. Ťažisko lyžiara je medzi riadidlami, a chodidlami, čo pri jazde, napríklad na bubnoch, umožňuje jazdiť po vrcholoch bubnov a jazda je zábavná a pritom veľmi bezpečná. Pri jazde na SKKI TRIKKU lyžiar musí mať spevnené chrbtové a aj brušné svalstvo.
Ruky a ramená: Tým, že sa ruky držia a opierajú o riadidlá dochádza k ich väčšej námahe. Začiatočníci preto po prvých dňoch jazdenia môžu mať svalovicu a to zvlášť tí, čo nejazdia v lete na horskom bicykli. Je to iný pohyb a iná záťaž. Je potrebné naučiť sa manipulovať so SKKI TRIKKOM (np. pri prenášaní alebo nosení).

CHYBY PRI JAZDE NA SKKI TRIKKE


Vytrčenie „zadku“: Podľa štatistiky je hlavnou príčinou problémov začiatočníkov pri jazde presunutie ťažiska na zadné lyže – po slovensky „vytrčením zadku“. Telo nie je vystreté. SKKI TRIKKE je vtedy ťažšie ovládateľný. Skúšobné jazdy nováčikov (aspoň prvých pár oblúkov) sa preto majú vykonávať na miernom svahu s malou rýchlosťou, aby sa zabránilo nárazu do prekážok. Keď si začiatočník uvedomí, že pavna má byť vpredu a kontroluje svoju pozíciu, SKKI TRIKKE sa stane ovládateľný a veľmi bezpečný.
Pretočenie: Pri jazde začiatočníka, môže dôjsť do pretočenia SKKI TRIKKU, to znamená, že SKKI TRIKKE sa otočí okolo vlastnej osi, zadné lyže sa otočia dolu, celý SKKI TRIKKE sa posúva do kopcom zadom dopredu, potom nasleduje zablokovanie zadných lyží a pádu lyžiara na svah na chrbát. K pretočeniu SKKI TRIKKU dochádza len vtedy, keď SKKI TRIKKE nie je natočený do svahu a nejazdí po hranách ale s lyžami „na plocho“. Pri vykonávaní oblúku, lyžiar na SKKI TRIKKE nezdvihne vnútornú nohu na špičku topánky a snaží sa oblúk „ušoférovať“ otáčaním riadidlami.

Ťažisko na zadnej lyži. Pokročilejší skkitrikker sa snaží prechádzať prekážkami (bubnami) tak, že vystrie ruky, zníži hlavu a celé telo dá do záklonu – presne tak, ako sa na bicykli prekonávajú prekážky. Tým sa odľahčí predná lyža a pri prechode cez snehový bubon dôjde k zdvihnutiu prednej lyže, SKKI TRIKKE „ujde“ spod nôh a nevyhnutne nasleduje pád na zadok a chrbát. Táto chyba pri jazde sa eliminuje neustálym držaním panvy a ťažiska vpredu v základnej pozície.
Pády. Pri páde SKKI TRIKKE ide vždy mimo jazdca a jazdec sa šmýka dolu svahom vždy rýchlešie ako Skki trikke, nedochádza tak do kontaktu SKKI TRIKKU s jazdcom. SKKI TRIKKE brzdí šmýkajúcu sa osobu. Je preto dôležité, aby pri jazde vždy mal lyžiar zapnutý bezpečnostný pás okolo ruky alebo nohy a skki trikke neohrozil tretie osoby. Následky pádov na SKKI TRIKKE, pokiaľ nedôjde do nárazu do prekážky sú minimálne, nedochádza ku skrúteniu kĺbov, natrhnutia šliach kolien, a takisto zlomenín nôh tak, ako to je pri lyžiach alebo snowboarde. Pri jazde na SKKI TRIKKE lyžiar má požívať vo vlastnom záujme prilbu a doporučujeme aj ochranu chrbtice – korytnačku

dopyt / otázka
Budeme veľmi radi, ak Vám budeme môcť pomôcť zodpovedať aj Vaše prípadné otázky. Pre odoslanie Vašej požiadavky, prípadne otázky - využite prosím naše kontakty...

Email: info@trikke-slovakia.sk, Tel. číslo: +421 903 659 000